Multa lume a mers poate si de o suta de ori deja prin Gara de Nord din Bucuresti, fara sa observe ca pe peronul cel mai din dreapta, undeva putin mai in capat, se gaseste intrarea in Muzeul Cailor Ferate.

 

Intrarea pentru un adult costa doar 4 lei, iar pentru copii, studenti si pensionari pretul e redus la 2 lei. Cu programul e un pic mai greu fiindca nu e deschis luni si marti, iar in zilele cand e deschis, de miercuri pana duminica, programul e doar pana la ora 16:00. Asta poate inseamna insa o plimbare placuta de zi intr-un weekend!

Va arat ce mi s-a parut mie cel mai interesant, cu mentiunea ca e un muzeu mult mai mare si cu mai multe exponate de descoperit decat ma asteptam. Nu vreau sa va ridic prea mult asteptarile, fiindca nu e vreun Louvre, are doar cateva sali, dar in ele veti gasi multe imagini, acte, piese feroviare dar si vestimentare si de mobilier, birouri, ceasuri, precum si multe machete legate de istoria cailor feroviare dar si a metrourilor din Romania.

Am aflat de exemplu ca in Romania s-a creat prima cale ferata din Imperiul Otoman, intre Cernavoda si Constanta, o legatura intre Dunare si Marea Neagra. Documentul construirii ei este scris in limba turca, semnat de sultanul Medjid si se poate vedea la Muzeul CFR.

Sultanul Medjid - de la care vine si numele Medgidia

Altceva ce ne-a mai fascinat, pe mine si pe toti ceilalti copii din sala :D, au fost machetele cu tot felul de trenuri, statii de tren, si alte detalii recreate la scara in miniatura. Am inteles ca macheta cea mai mare, de fapt cea mai mare diorama feroviara din Romania, e facuta dupa Valea Prahovei si statia Targoviste.

Trenuri miniatura
Macheta la scara cu trenuri in miniatura
Detalii macheta
Detalii macheta

vagon transport animale vii
Miniatura vagon transport animale vii

In Muzeu este si o mica sala de proiectie unde se pot urmari documentare despre Gara de Nord, initial numita Gara Targoviste. Clipurile contin si secvente filmate pe la inceputul anilor 1900. Am aflat dintr-unul ca gara asa cum o stim noi e destul de neschimbata din 1930.

Chiar si salonul oficial - regal inca exista, dar poate fi vazut doar cu permisiunea Sefului de gara sau la evenimente speciale, ori in perioada cand se organizeaza Scoala Altfel.

Salonul Regal
Imagine din Salonul Regal Gara de Nord
Imagine din Salon cu ocazia evenimentului Train Delivery