Suntem o specie gregara

Dupa Google, Facebook a devenit cel mai vizitat site online. Nu cred sa mai fie vreo noutate pentru nimeni. Intrebarea care ma macina insa era de ce? Nu pentru ca nu as fi gasit o explicatie, aveam cateva si cred ca fiecare din noi ar avea cate o teorie, dar in spatele parerilor proprii trebuia sa existe o explicatie psihologica de baza pentru care Facebook a devenit atat de vizitat.

Ei bine cred ca am gasit raspunsul intr-o carte numita Coada Lunga de Chris Anderson. La finalul ideii prin care prezinta ca "in ciuda cresterii comertului electronic, cumparaturile online inca reprezinta numai 10% din retailul american", el spune asa: "Suntem o specie gregara si cateodata ne place sa facem alte lucruri impreuna cu alti oameni. Exista un confort atunci cand nu suntem singuri, iar experientele pe care ni le impartasim ne apropie."

Cu alte cuvinte, suntem o specie sociala si oricat de minunate ar fi uneltele pe care tehnologia ni le pune la dispozitie, tanjim dupa apropierea de ceilalti si vom incerca prin ele sa ne conectam unii cu ceilalti. Hence sloganul Facebook "make the world more open and connected".


Desi cursuri SEO si Google AdWords, Google Analytics exista destule si online, gratuite chiar, oamenii vin totusi la cursurile noastre. Am vazut multi oameni care nu inteleg motivul, si binenteles sunt mai multe explicatii, asa cum sunt o gramada de alte motive pentru care folosim Facebook-ul, dar cred sincer ca am descoperit baza.

Informatia aceasta e utila in special pentru antreprenorii online care, daca vor dori sa aiba mai mult succes, trebuie sa le ofere vizitatorilor o experienta sociala in magazinul lor online. Orice site mare si foarte vizitat ai analiza vei observa aspectele lui sociale, asa cum multe bloguri foarte vizitate ofera informatii despre numarul lor de vizitatori online in orice moment al zilei.

Asa ca intrebarile pe care trebuie sa si le puna oricine are un site sau un blog sunt: cum ii fac pe vizitatori sa simta ca sunt conectati cu ceilalti oameni atunci cand imi folosesc site-ul? sa nu se simta singuri? cum ii fac sa isi impartaseasca experientele si sa se apropie? Cred ca magazinul care va reusi sa ofere o experienta sociala extraordinara va depasi chiar si site-ul Amazon.

2 comments:

Pascal Razvan spunea...

Bine spus. Deci un magazin online care are si o retea sociala proprie ar putea sa atraga mai multi clienti si sa aiba mai multe vanzari?
De fapt ar fi o idee de un miliard de euro :D

Ela Iliesi spunea...

Asa cred, faptul ca magazinele online nu sunt inca o experienta sociala e un motiv pentru care retailul online nu a explodat inca, in conditiile in care tot mai multa lume are internet.

Momentan s-au pozitionat doar cele mai vechi, daca ar veni cineva si-ar revolutiona ce inseamna magazin online ar fi nebunie.