Jeff Bezos, creatorul amazon.com, acum in topurile Forbes printre cei mai bogati, cei mai influenti etc. ai lumii, nu e genul de antreprenor care munceste din pasiune si manat de un obiectiv maret, ca Bill Gates care doreste sa aduca un calculator in casa fiecarui om. E un om care atunci cand a aflat ca internetul crestea in State cu o rata de 2300% pe an, a realizat ca acolo e rost de o afacere care sa ii aduca bani.

Primul gand a fost sa devina cel mai mare retailer online. Dar si-a dat seama ca e mai bine sa inceapa cu o nisa si ca dupa ce va stapani procesul va putea dezvolta afacerea. Asa ca a creat o lista de 20 de produse care s-ar fi vandut bine si, in urma unei analize s-a oprit la carti:

- pentru ca se vindeau mai mult decat CD-urile si alte produse de pe lista
- pentru ca nu sunt genul de produs pe care oamenii vor sa il atinga inainte sa il cumpere
- pentru ca erau mai usoare, mai putin voluminoase si mai ieftin de transportat decat calculatoarele
- si pentru ca online-ul, softurile, imbunatateau experienta de cautare si cumparare carti

Existau deja librarii online, dar asta nu l-a descurajat, a comandat o carte si a urmarit cu atentie intreg procesul de cautare si achizitie, pentru a vedea unde poate sa vina cu idei mai bune. Mai existau si doua mari librarii cu locatii fizice, de unde oamenii erau obisnuiti sa isi cumpere cartile, dar a profitat de asta pentru a isi face reclama stradala chiar in dreptul lor.

La acel moment era angajat intr-o firma financiara si s-a gandit sa ii propuna sefului o asociere la proiectul amazon. I-a spus ca a gasit o oportunitate dar seful l-a luat deoparte si i-a explicat intr-o discutie lunga ca nu e bine sa lasi in urma un job stabil, bine platit, pentru o fantezie nesigura.. Un discurs pe care l-am auzit multi. A cantarit bine cele auzite cu rata de crestere de 2300% pe an si si-a dat demisia. De mentionat insa faptul ca avea niste bani pusi deoparte cand a facut asta.

Primul nume la care s-a gandit pentru site a fost Cadabra, de la Abracadabra. Dar a primit feedback negativ asa ca Amazon l-a gandit mai bine: sa inceapa cu A pentru a fi in fata in listarile de site-uri, e simplu, usor de tastat si de retinut, si i-a placut asemanarea cu fluviul cel mai mare din America, simtind ca reflecta oarecum aspiratiile lui.

Tot pe motive logice si-a intemeiat si alegerea locatiei unde avea sa isi desfasoare afacerea, care mult timp pana sa aiba sediul ei si-a desfasurat activitatea in deja celebrul garaj. Cand a avut banii pentru sediu s-a dus nu in Silicon Valley, ci in orasul unde exista forta de munca de care avea nevoie, putea gasi usor un depozit in apropierea orasului si exista aeroport, pentru ca livrarile sa fie rapide, si anume Seattle.

S-a pregatit urmand si un curs care l-a invatat cum sa isi deschida o librarie. Daca ceilalti colegi de la curs discutau deschis despre ideile lor, Bezos a preferat sa ascunda ce avea de gand sa faca. Stia ca trebuie sa fie printre primii pe piata si nu vroia sa dea sansa altcuiva sa i-o ia inainte..


Dupa ce programatorii cu, care se asociase au construit site-ul, folosind in principal softuri open source, a lasat cateva sute de prieteni sa testeze sa il incerce, dupa ce au semnat o declaratie de confidentialitate, desigur. Au corectat erorile si l-au lansat.

In primele zile de la lansare, pe Amazon s-au vandut cate 5-6 carti pe zi, cele cu o reducere asa cum invatase la curs sa faca pentru a atrage clienti. Oamenilor le-a placut site-ul, mai bine pus la punct decat altele, si stirea despre site a circulat repede. La 3 zile de la lansare unul dintre fondatorii Yahoo i-a trimis un email spunandu-i lui Bezos ca ar vrea sa il promoveze; desi se temea ca site-ul nu va face fata, a acceptat. Comenzile au crescut vertiginos. Pentru ca nu avea destul personal toata lumea, inclusiv programatorii, au ambalat carti si au scris adrese postale pentru a le expedia.

La 3 luni de la lansare Amazon inregistra prima zi cu 100 de vanzari. Ca tehnica de marketing mentionez ca, atunci cand baza de date avea peste un milion de carti, Bezos a inceput sa promoveze Amazon ca "cea mai mare librarie de pe Pamant", ceea ce in realitate era o minciuna. Desi cartile se aflau in baza de date, ele erau comandate doar cand un client plasa o comanda. Ca numar de carti in librarie, Amazon era chiar printre cele mai mici. In 6 luni insa compania a trecut de la cateva sute de comenzi pe zi, la cateva mii.

Dupa un an librarii mari ca Barnes & Noble si-au lansat propriile site-uri, dar Amazon a tinut piept cu, concurenta, si a continuat cu inovatii precum comanda fara a iti face cont sau printr-un singur click, programul de afiliere, achizitia de linkuri, si caracteristici interactive ca posibilitatea adaugarii de recenzii, de a hotari finalul unei carti printr-un concurs, lucruri ce au facut din Amazon un fel de retea de socializare a iubitorilor de carti.

Povestea continua astfel ca daca v-a placut sa cititi despre ea, gasiti mai multe despre Jeff Bezos si ascensiunea amazon.com in cartea Un Click de Richard L. Brandt.